Sökmotoroptimering...ett ämne lika stort som universum. Alla ger olika råd men ingen delar med sig av sina bästa hemligheter. Välkommen :)
SEO står för Search Engine Optimization. På svenska säger vi sökmotoroptimering eller sökoptimering.
Det hela handlar om att på olika sätt få en hemsida att synas väl i sökresultaten. Detta görs för att mer trafik ska komma från sökmotorerna.
SEO är ett gigantiskt område med en massa olika metoder som används för att hemsidor ska få mer trafik.
Innehållet på din hemsida – Text, bilder, filmer och ljudfiler
Länkning – Intern länkning på din hemsida såväl som länkar från andra sajter till din sajt
SEO-arbetet går i grund och botten ut på att du skapar och anpassar innehållet på din hemsida för att visa Google och andra sökmotorer vad den handlar om.
Texter och annan media läggs till för att skapa en sajt som kan anses vara bättre än andra inom samma genre. Detta för att öka chansen till god placering i sökresultaten.
Med länkar från externa sajter kan rank i sökresultat också påverkas. Naturliga och relevanta länkar från innehåll med hög kvalitet ses som röster för sidan de pekar mot.
Därmed är länkning också en central del av SEO.
Om du vill att din hemsida ska synas i sökresultat och få gratis trafik behöver du SEO.
Om du tar en titt på hur många sajter det finns som handlar om precis samma sak som din kan du få intrycket av att det är omöjligt att ta sig fram online.
Lägg till detta alla sajter som inte ens handlar om samma sak men som ändå tar upp positioner i sökresultaten för de tjänster och produkter som din webbutik eller hemsida erbjuder.
Om du vill synas före alla andra och få mer trafik måste du jobba med SEO.
För de allra flesta handlar SEO-arbetet om att tjäna mer pengar online. Utan trafiken kan du ju inte sälja lika mycket och du kan inte skicka folk vidare till sajter som betalar dig för detta.
Även den som inte har kommersiella intressen av närvaron online förstår vikten av SEO. Om du vill sprida ett budskap med din blogg eller hemsida gäller det ju att fler hittar vägen till den.
När du har en hemsida, webbutik eller blogg kan du börja med att bena ut vilka nyckelord och uttryck som du skulle vilja synas med i sökresultaten. När du väl är medveten om detta kan arbetet med anpassning av innehåll på sajten och länkning dra igång.
Viktigt att notera är att det inte är lika lätt att lyckas med alla nyckelord. De allra bästa är redan väl inarbetade av andra sajter. Du bör heller inte ge dig på ord och uttryck som inte har någon trafik. Det blir slöseri med din tid och kanske också med pengar.
Det är många som sköter sin SEO själv och visst är det möjligt. Om du inte förstår saker som vad en dofollow länk är, vad content cannibalization innebär och vilka sajter som är bra att få länkar från kan det vara klokt att ta lite hjälp från proffsen.
Det behöver inte kosta mycket att få hjälp av en svensk SEO-firma som kan leda dig i rätt riktning.
Har du budget för det kanske du lämnar över hela jobbet i deras händer för att fokusera på det som du är bäst på.