5 anledningar att sökmotoroptimera

Sökmotoroptimering (SEO) är för många någonting abstrakt som man av olika anledningar inte väljer att satsa på. SEO är ett sätt att öka såväl mängden som kvaliteten på den trafik som drivs till din webbplats genom det organiska söket på till exempel Google. Sökmotoroptimering är en ganska enkel men samtidigt komplicerad vetenskap som ständigt förändras i och med utvecklingen av sökmotorernas algoritmer. Därför avstår vissa företag från att sökmotoroptimera, men faktum är att alla företag borde ha en strategi för SEO. Här belyser frilansskribent Sebastian Liljegren fem anledningar att sökmotoroptimera sin webbplats.

1. En hög ranking i det organiska söket ger mer trafik till din webbplats

Genom att ranka på förstasidan på Google kan du öka trafiken till din webbplats markant. Det är viktigt att du optimerar din sajt lagom mycket och inte spammar den med sökord, eftersom det kan få motsatt effekt. Optimera dina titlar och metabeskrivningar för att locka klick från dina presumtiva kunder.

2. SEO ger en hög avkastning på din investering

Sökmotoroptimering är så mycket mer än bara en optimering av din webbplats för att synas på vissa nyckelord i sökmotorerna. En väl utformad SEO-strategi inkluderar bland annat spårning av trafik, konverteringar och ranking på olika sökord. Det gör att du inte bara vet vilka sökord din målgrupp använder, utan att du också kan spåra trafiken till din webbplats och även se vad dina besökare gör på din sajt. Det finns därför inga begränsningar för hur hög avkastning en investering av tid eller pengar i SEO kan ge.

3. En hög ranking i det lokala söket leder till ökad försäljning

Om du driver ett lokalt företag, det vill säga har en fysisk butik eller liknande där du säljer dina varor eller tjänster, kan du öka din försäljning och antalet kunder som besöker dig genom att ranka högt i det lokala söket. Allt fler kunder använder sig nämligen av lokala sökfrågor för att hitta lokala företag och få vägbeskrivning och öppettider till dessa.

4. Sökmotoroptimering är kostnadseffektivt

Sökmotoroptimering är en av de mest prisvärda formerna av marknadsföring, eftersom du kan rikta dig mot användare som söker på nätet efter dina produkter eller tjänster. SEO är därför ett betydligt mer kostnadseffektivt sätt att marknadsföra företaget än att låta försäljningsavdelningen eller ett telemarketingbolag ringa runt till målgruppen. Den trafik du får till din webbplats med hjälp av sökmotoroptimering är inte bara billigare utan också “hetare” än trafiken från de flesta andra marknadsföringsstrategier. SEO innebär således en kostnadsbesparing för många företag.

5. Om du inte syns på förstasidan på Google är du i princip osynlig

Vissa företag gör ingen riktig SEO-satsning eftersom de tror att det räcker att synas i sökresultaten. Den forskning som har gjorts på området visar dock att 71,33 procent av klicken på Google går till de sajter som rankar på första sidan i sökresultaten. Att optimera din webbplats och dess innehåll är nyckeln till att ranka högt och överhuvudtaget synas i sökmotorerna.

Dela med dig av dina erfarenheter!

Skriv en kommentar

Jämför
  • Total (0)
Compare
0