TechTag.se

Sökoptimering och länkbygge viktigare än någonsin på spelmarknaden

SEO och länkbygge på spelmarknaden

De senaste åren har vi sett hur spelmarknaden vuxit likt få andra. Det rör sig framförallt om den nätbaserade delen av branschen, där spelare har en drös aktörer att välja emellan.

Bara i Sverige finns det nu omkring ett hundra aktiva spelbolag. Det enorma utbudet har lett till en hård konkurrenssits bland jämförelsesajter, och sökoptimering samt länkbygge visar sig nu vara viktigare än någonsin.

Mängden spelbolag har lett till en efterfrågan på så kallade jämförelsesajter, som kartlägger, recenserar och grundligt går igenom dem. Detta för att spelare enklare ska kunna hitta det nätcasino som passar den bäst, om det så gäller tekniska lösningar eller bredast utbud.

Oavsett, så stångas dessa jämförelsesajter med varandra i kampen om att locka flest besökare via Google-sökningar. I sin tur är det affiliate på online casino som gynnar sajterna, där de belönas för att “värva” spelare till diverse spelbolag.

SEO viktigt – men räcker bara så långt

I kampen om att slå in sig högt uppe i sökfält på de nyckelfraser som spelare googlar, är det viktigt att göra en utomordentlig sökoptimering (på engelska förkortat: SEO). Många som drivit en hemsida genom WordPress har kunnat använda sig av det grundläggande SEO-verktyget Yoast.

Yoast är en bra inkörsport för den som vill förstå sig på grunderna inom SEO. Det lär sina användare hur de ska utforma artiklar för bästa möjliga resultat på Google. Men även om det arbetet är viktigt, så räcker det inte hela vägen i en så pass hårt konkurrerande marknad som den i spelbranschen. Nej, idag behöver sökoptimering allt mer ofta kompletteras med länkbygge och genomtänkt sajtstruktur.

Externlänkar avgörande

Idag ingår alla hemsidor i en näringskedja där de är beroende av varandra för att få den nutrition som behövs för att växa. Med detta sagt kan en sajt inte växa sig allt för stor utan det som kallas för externa länkar. Alltså att en sajt länkar till en annan.

Att få en yttre länk som pekar till sin sajt, kan beskrivas som att någon rekommenderar din hemsida till Google. Detta ger i sin tur din sajt ett högre anseende. I spelmarknaden är det därför avgörande att få länkar från andra sajter som pekar till sig.

Stadiet att hitta sajter som länkar till sin egen är ofta det upphovspersoner finner mest utmanande för att få sin verksamhet att växa. Därför är det generellt sett viktigt att innehållet på hemsidan är både relevant och legitimt, så att det blir befogat för andra sajter att dela med sig av det till sina besökare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Innehåll

dropmagnifier