TechTag.se

Frågor till Patrik Stenberg på Domello

Domello

Domello är ett svenskt webbhotell och domänregistrar med över 500 möjliga toppdomäner att registrera. Vi pratade med Patrik Stenborg om nya toppdomäner och vilka möjligheter och problem dom kan skapa.


Är det ett problem att konkurrera med de stora drakarna som kan ha extremt aggressiv prissättning, speciellt på domäner?

Både ja och nej, det är såklart tufft att konkurrera om exponering och plats i media, men samtidigt finns det en stor fördel att vara en mindre leverantör. Vi har lättare att vara flexibla och kan på ett annat sätt anpassa oss till våra kunder.

Patrik Stenberg - DomelloVi satsar också mycket på den personliga kontakten, något jag upplever att många större leverantörer har svårt att lyckas med. Jag tror att ju mer digital produkt eller tjänst du säljer, desto viktigare blir det personliga mötet.

Affärer görs ju som bekant mellan människor, inte mellan företag. Vi har inte heller startat Domello för att prispressa, vi vill leverera en bra tjänst med hög kvalitet och stor kunskap bakom och det tror vi våra kunder är villiga att betala för.

Sen jobbar vi nästan uteslutande B2B och har ingen fokus på B2C. Företag värderar service och tid på ett annat sätt en vad privatpersoner ofta gör.

Hur ser ni på alla nya toppdomäner?

Detta är något vi verkligen brinner för och tror starkt på. Tyvärr har det inte tagit så mycket fart i Sverige som man hoppats på, delvis beroende på att inte alla av de nya toppdomänerna funkar så bra på svenska.

Utöver att det är ett utmärkt sätt att sticka ut från mängden i sin marknadsföring så tror jag också att dessa nya domäner är extremt viktiga i ett större perspektiv.

Nu kan man äntligen använda domäner helt och hållet på sitt egna språk, det har släppts mängder av toppdomäner på flera asiatiska och afrikanska språk vilket är oerhört viktigt i länder där det inte är självklart att alla kan prata och skriva på engelska.

Nu får dessa människor lättare att ta till sig av internet och alla fördelar som kommer med det.

Nu håller jag tummarna för att Stockholms stad och .stockholm börjar använda sin domän mer i marknadsföring, då tror jag att det kommer ta ordentlig fart även i vårt lilla land. Och här står vi väl rustade, vi erbjuder idag nästan 600 olika toppdomäner, både till slutkund och återförsäljare, det är få av våra stora konkurrenter som matchar det!

Jag tittade igenom några av de största webbhotellen i Sverige och blev faktiskt förvånad över hur det såg ut. 26 toppdomäner hos någon, 11 hon en annan, 20 domäner hos en tredje och så fortsätter det.

Vilket råd ger ni till företag angående nya toppdomänerna?

Jag brukar alltid prata med mina kunder om dessa nya domäner och se om det finns någon toppdomän som passar kundens bransch eller produkter/tjänster. Man ska inte köpa domäner bara för att köpa domäner, det skall finnas ett syfte antingen för skyddet eller för marknadsföring.

Finns det toppdomäner som passar så rekommenderar jag alltid att man registrera de viktigaste redan nu. Det kostar oftast bara ett par hundralappar per år, det hade varit tjänstefel av mig att inte erbjuda mina kunder den möjligheten som det innebär med dessa unika domäner med tanke på hur lite pengar det handlar om.

Ni har lång erfarenhet i domän/webbhotells-branschen, vad är de största förändringarna ni ser från när ni startade?

När jag började i domännamns- och webbranschen 2007 och pratade med kunder så handlade ofta diskussionerna om man överhuvudtaget skulle ha en hemsida eller inte. Idag är det tack och lov en självklarhet.

De två stora sakerna som har påverkat internet mest skulle jag säga är sociala medier samt mobilutvecklingen. Nu förväntar man sig att finna all världens information när som helst och var som helst, som företagare gäller det att synas och den förståelsen finns idag.

Ni finns i Göteborg, ser ni fördelar med att "slippa" Stockholm?

Jag önskar att det hade funnits mer tid att vara i Stockholm, det är till viss del ett annat affärsklimat där, men Göteborg har mängder av fördelar också. Det finns många vassa reklam- och webbyråer i Göteborg och dessa passar perfekt för våra återförsäljarpaket, så vi är långt ifrån färdiga här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Innehåll

dropmagnifier