TechTag.se

Intervju med Erik Holm på Alltomlinser.se

Erik Holm Alltomlinser intervju

Erik HolmAllt om Linser är med sin närvaro på 9 marknader en av dom största svenska affiliate-sajterna. Vi fick lite tid med Erik Holm och frågade honom om både starten 2005 och framtiden.

När ni startade 2005 vad var målet då och hur har det förändrats med tiden?

När vi drog igång med Alltomlinser så var ett första mål att bli lika stora trafikmässigt som Pricerunners linsavdelning. Efter något år så började tankar gro om att lansera vår kontaktlinsprisjämförelse även i andra länder. Sagt och gjort så lanserade vi först i USA för att kort därpå även lansera i Italien, Frankrike och Tyskland.

Något år senare följde även lanseringar i Finland, Norge, Nederländerna och England.

Om du skulle starta en affiliate-sajt idag, inom vilket område skulle det bli?

Hade jag kunnat vrida tillbaka klockan så hade nog en satsning inom spel inte varit så dumt med facit i hand. I dagsläget ser marknaden annorlunda ut mot vad den gjorde när vi drog igång för drygt 10 år sen.

Idag är nog nyckeln att hitta något segment som är moget för att anskaffa kunder via affiliates men som kanske inte är så mainstream så att alla kan ansluta sig via de traditionella kanalerna.

Detta innebär självklart att det är svårare att komma igång men det ger dock bättre möjligheter till att vara något mer exklusiv inom vald niche.

Vad har gått lättare respektive svårare än väntat?

När vi drog igång så gick det lättare än väntat att komma igång på de marknader som vi initialt lanserade vår tjänst. Det gick ganska snabbt att bygga trafik både via söket och med hjälp av AdWords.

Dock var det inte alltid så lätt att få den vardagliga administrationen att fungera lika bra utomlands som i Sverige. Det visade sig att många saker som vi ser som självklarheter, inte är så självklara i andra länder. Vi har även stött på aktörer utomlands med sämre betalningsmoral vilket lett till förlorade intäkter.

Vilka är dom största misstagen ni gjort, som du vill berätta om?

Det största misstag vi gjorde var att vi lanserade i för många länder samtidigt på för kort tid. Initialt så fungerade det bra men över tid så blev det för mycket att hantera på ett bra sätt. Med facit i hand så borde vi ha koncentrerat oss på Skandinavien i första hand för att senare etablera oss på övriga marknader.

Vilka råd har du till någon som just börjat med affiliatemarknadsföring?

  • Bygg en bra tjänst som fyller en funktion för användaren. Var hellre riktigt bra på några få saker än halvbra på många saker. Utöka därefter i en hanterbar takt för att bibehålla kvalitén.
  • Håll koll på siffrorna. Optimera och bygg din sajt efter att ha gjort en ordentlig keywordanalys. Följ upp statistik och börja med ”low-hanging-fruit” när du optimerar din sajt.
  • Kontakta kunderna direkt för att maximera dina potentiella intäkter. Utan mellanhänder så kan du få en större del av kakan. Detta innebär mer arbete initialt men blir mer lönsamt i långa loppet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Innehåll

dropmagnifier