Allt om Linser är med sin närvaro på 9 marknader en av dom största svenska affiliate-sajterna. Vi fick lite tid med Erik Holm och frågade honom om både starten 2005 och framtiden.
När vi drog igång med Alltomlinser så var ett första mål att bli lika stora trafikmässigt som Pricerunners linsavdelning. Efter något år så började tankar gro om att lansera vår kontaktlinsprisjämförelse även i andra länder. Sagt och gjort så lanserade vi först i USA för att kort därpå även lansera i Italien, Frankrike och Tyskland.
Något år senare följde även lanseringar i Finland, Norge, Nederländerna och England.
Hade jag kunnat vrida tillbaka klockan så hade nog en satsning inom spel inte varit så dumt med facit i hand. I dagsläget ser marknaden annorlunda ut mot vad den gjorde när vi drog igång för drygt 10 år sen.
Idag är nog nyckeln att hitta något segment som är moget för att anskaffa kunder via affiliates men som kanske inte är så mainstream så att alla kan ansluta sig via de traditionella kanalerna.
Detta innebär självklart att det är svårare att komma igång men det ger dock bättre möjligheter till att vara något mer exklusiv inom vald niche.
När vi drog igång så gick det lättare än väntat att komma igång på de marknader som vi initialt lanserade vår tjänst. Det gick ganska snabbt att bygga trafik både via söket och med hjälp av AdWords.
Dock var det inte alltid så lätt att få den vardagliga administrationen att fungera lika bra utomlands som i Sverige. Det visade sig att många saker som vi ser som självklarheter, inte är så självklara i andra länder. Vi har även stött på aktörer utomlands med sämre betalningsmoral vilket lett till förlorade intäkter.
Det största misstag vi gjorde var att vi lanserade i för många länder samtidigt på för kort tid. Initialt så fungerade det bra men över tid så blev det för mycket att hantera på ett bra sätt. Med facit i hand så borde vi ha koncentrerat oss på Skandinavien i första hand för att senare etablera oss på övriga marknader.
Innehåll