Att registrera och köpa domännamn

Här tipsar vi om vad du ska tänka på när du ska registrera en domän. Det är värt att lägga ner mycket tid på att komma på / tänka ut ett bra domännamn eftersom det, förhoppningsvis, är långvarigt.

Hur kommer man på ett bra domännamn?

Om du ska ha en “riktig” sajt på din domän skulle jag rekommendera att hitta ett namn som det kan bli ett varumärke. Det är värt att tänka lite extra för att få det rätt. Det är inte helt lätt att komma på en domän som man känner kommer att hålla måttet, speciellt inte när det kan känns som alla bra domäner redan är registrerade. Det finns dock hjälp att få.

Verktyg för att komma på namn

Alla nedanstående sajterna fungerar på ett liknande sätt, skriv in ett eller flera ord och få tips på vad som är ledigt. Eftersom de är internationella är det inga se/nu-domäner med, men du kan ända hitta kombinationer av ord som du kanske inte tänkt på.

Fortfarande svårt att komma på domännamn?
5 steg som gör dig till idéspruta

Kriterierna för ett bra domännamn är många. Det ska vara lätt att komma ihåg, kort, enkelt att stava, beskrivande, gärna exklusivt, och så vidare. Men med alla regler framför sig kan det vara svårt att komma på domännamn överhuvudtaget. Vi listar 5 övningar som hjälper dig komma igång!

Tanken med övningarna är att de ska generera så många olika namn och ord som möjligt, relaterat till ditt företag eller det ämne du ska skriva om på din nya hemsida. Det handlar alltså om kvantitet framför kvalitet i alla fem stegen. På det sättet kommer du få en enorm pool av ord och potentiella namn som du enkelt kan sålla ur senare.

1. Lägg grunden med en berättelse

Den första övningen går ut på att skriva en så lång historia som möjligt under en begränsad tid. Ta fem minuter och skriv så mycket du kan om din blogg eller ditt företag. Börja med “Det var en gång” och fyll på med det som dyker upp i huvudet efter hand. Censurera inte dig själv, utan låt intuitionen styra.

När du är färdig borde du ha en berättelse på åtminstone ett par hundra ord. Läs igenom texten och plocka ut alla nyckelord som på något sätt kan relateras till din blogg eller ditt företag. Tänk på att det inte bara handlar om substantiv, utan också om verb och adjektiv.

2. Bygg associationer

Efter snabbskrivningen är det dags för en klassisk brainstorming-teknik, nämligen att hitta associationer till nyckelorden. Beroende på antalet nyckelord du valt ut kan du välja omfattningen på dina associationer: om du har många räcker det kanske att hitta ett par associationer till varje ord och lägga större energi på dem som är mest centrala, medan få ord gör det möjligt att bygga stora associationsnät kring alla.

3. Utgå från användningsområde

Ett bra komplement till nyckelord och associationer är att utgå ifrån en specifik sak, till exempel en produkt, och försöka komma på så många användningsområden för den som möjligt under en viss tid. Se till exempel hur mycket en penna kan användas till: rita, skriva brev, anteckna telefonnummer, skriva inköpslista, skriva stora A, skriva lilla a och så vidare…

Om du inte säljer eller skriver om fysiska saker som kläder, elektronik eller heminredning får du ha något annat som utgångspunkt. Kanske kan du utgå ifrån tjänsten du levererar (städhjälp, marknadsföringsexpertis, klippning) eller de verktyg du använder i ditt arbete (dammsugare, dator, sax).

4. Fyll på med synonymer

För varje ord som du kommit på hittills – nyckelord, associationer och användningsord – finns det sannolikt ett antal synonymer. Precis som i associationsövningen får du själv bestämma omfattningen av arbetet: ska du kolla synonymer på varje ord kanske det tar alldeles för mycket tid. Välj därför ut de ord som känns mest centrala (blanda gärna substantiv, verb och adjektiv även här) och leta upp deras synonymer. Till din hjälp kan du ta antingen en fysisk synonymordbok eller valfri synonymhemsida.

5. Synliggör alla alternativ med post-it

Vid det här laget borde du ha mängder av ord som i varierande grad är relaterade till ditt företag eller din blogg. Skriv nu ner alla ord på egna post-it-lappar och du har ett helt hav av möjligheter! Observera att varje ord ska ha en egen lapp. På så sätt kan du enkelt strukturera upp dem i olika kategorier och kombinera dem med varandra när du ska hitta det bästa namnet.

Nästa steg: sålla och komma på domännamn

Efter att ha gjort alla fem övningarna och fått en pool av post-it-lappar har du goda förutsättningar att hitta ett riktigt bra domännamn. Det är NU du ska plocka fram kriterierna och sortera fram de bra alternativen. Du kan till exempel börja med att välja bort alla svårstavade ord och sedan rangordna dem som är kvar efter hur väl de beskriver ditt företag eller din blogg.

Vad du inte ska göra när det gäller domännamn

OM du tänker att det är ett långvarigt/proffsigt projekt och inte har ett företagsnamn som du måste använda finns det några saker det är värt att tänka på. Den här sajten skulle exempelvis ha kunnat heta “webbhotell-domän.se” men man vet sällan vad man kommer att inrikta sig på om 2-3 år eller vilka tekniker som är populära om några år.

Tips när du väljer domännamn

  • Kortare är bättre
  • Undvik bindestreck
  • Beskriv inte sajtens innehåll exakt (om du inte kan få tag på typ domän.se) “webbhotellen.nu” blir sällan bra eftersom du förmodligen kommer skriva om andra saker än webbhotell i framtiden.

Var kan du registrera din domän?

Det finns en hel uppsjö med företag som erbjuder domänregistrering. Om du ska registrera en .se eller .nu-domän rekommenderar vi ett svenskt webbhotell. Oderland är vår favorit men Binero, Crystone och Loopia har ofta bra erbjudanden på domäner, t ex domän för 10kr. Är det en annan domän (com, net, org t ex) finns det fler val, speciellt om du tänkt registrera flera domäner med dom nya kul ändelserna (.guide .guru .xxx m fl). Då kan det vara värt att kolla upp var du kan registrera just dina favoriter. Vår favorit är Dynadot.com där du kan beställa alla dom vanligaste, från .com till .xyz. Name.com erbjuder dessutom .se-registrering så om du vill samla alla dina domäner på ett ställe kan dom vara bra att kolla upp.

Sök efter lediga domäner

[idc]

Stora svenska domän-registrarer

  • Egensajt har riktigt bra priser på .nu, .se och .com
  • Oderland – lång erfarenhet och support i toppklass
  • Loopia – Störst? kanske inte bäst och vackrast men får jobbet gjort
  • Binero – Återkommande rabatter kan vara värt att håll utkik efter
  • Crystone – Diskutabel support men kan ha bra erbjudanden
  • MissDomain

Hos IIS hittar du en lista på alla företag som är godkända att registrera .se och .nu domäner. Vi rekommenderar att du använder någon av dom större aktörerna men om du väljer nån lite mindre känd så kolla att dom finns med på listan, annars finns risken att du blir lurad.

Köpa domännamn utan webbhotell

Det är oftast inget problem att köpa en domän utan att också beställa webbhotell. De flesta webbhotell ser självklart fördelen med att få in dig som kund. Det kan dock vara några som försöker lura dig… eller iallafall locka dig att beställa med än nu behöver. Detta görs framförallt genom att ha webbhotell förvalt i din domän-beställning, så var uppmärksam och du ska inte ha några problem att köpa domännamn utan webbhotell.

Bra utländska domän-registratorer

Fördelen med att registrera dina domäner hos ett utländsk (ofta amerikansk) är att dom ofta har fler alternativ (.guide .pro .guru och många fler).

  • Dynadot – här har jag personligen registrerat många många domäner… för många.
  • NameCheap – ofta billigast
  • Name.com – dyra på .se men det går att registrera det mesta

Är ditt domännamn ledigt?

När du hittat namnet du vill ha kommer frågan om det är ledigt… eek. På några av “hitta på namn sajterna” ser du direkt vilka domäner som är upptagna men om du ska ha en .se adress så är det lättast att söka på någon av webbhotellens sajter. Om namnet inte är ledigt och du har lite tur kanske du kan anlita en snapback-tjänst.

Loopia har en av dom bästa domänsöken bland de svenska webbhotellen, dom har också domän-tips.

Prislista “svenska” domäner

Priserna är inkl. moms och utan eventuella kampanjer och rabatter.

Registrar .se .nu .com .eu
Egensajt 48:- 48:- 48:- 48:-
Binero 119:- 129:- 119:- 119:-
Crystone 119:- 119:- 99:- 99:-
Loopia 129:- 111:- 99:- 99:-
Oderland 140:- 124:- 124:- 124:-

Prislista “utländska” domäner

Priserna är i U.S. dollar och utan eventuella kampanjer och rabatter.

Registrar .com .net .org .eu
Dynadot $10.99 $10.99 $11.99 $9.99
NameCheap $10.69 $12.88 $12.48 $9.99
Name.com $10.99 $10.99 $9.99 $4.99 (från år 2 $9.99)

Nyheter och artiklar om domäner

Frågor till Patrik Stenberg på Domello

Domello är ett svenskt webbhotell och domänregistrar med över 500 möjliga toppdomäner att registrera. Vi pratade med Patrik Stenborg om nya toppdomäner och vilka möjligheter och problem dom kan skapa. Är det ett problem att konkurrera med de stora drakarna som kan ha extremt aggressiv prissättning, speciellt på domäner? Både ja och nej, det är […]

Posted in Domäner | Leave a comment

Utmaningen med IDN Domäner

När internet skapades för många år sedan byggdes också olika domäner upp. Problemet som uppkom “några år senare” var att de länder som har fler bokstäver än a-z fick lite problem. För svenskar innebar det att det inte gick att skapa domäner med å, ä eller ö men det innebar också problem för de som […]

Posted in Domäner, Hemsida | Leave a comment
Jämför
  • Total (0)
Compare
0