Lurad av teknikskojare? Så får du rätt!

Oavsett om det gäller märkeskläder, bilar eller tekniska lösningar så finns det alltid bluffmakare där ute. Förhoppningsvis slipper du stöta på oseriösa aktörer när du driver din hemsida, men om olyckan skulle vara framme är det viktigt att agera rätt. Här får du allmänna tips och råd om hur du går tillväga.

Om du driver en hemsida kan det vara många tekniska parter inblandade. Du köper kanske domännamn av någon, webbhotell av någon annan och CMS av en tredje. I alla dessa fall finns det en risk att du blir lurad och att det bara är står en bluffmakare bakom.

Vad du behöver göra i en sådan situation beror på om du har ingått avtalen som privatperson eller som företag. Konsumenter har ett relativt starkt skydd och en tydlig ångerrätt, men för företagare är det annorlunda.

Så gör du som företagare

Om du har ett företag och blivit lurad bedöms ditt fall utifrån Avtalslagen. Det du behöver göra är följande:

1. Undersök vad som gått fel
Grundprincipen är att ett ingånget avtal gäller, eftersom du som företagare har ett ansvar att vara påläst och kunnig. Men givetvis finns det undantag.

Om du har blivit vilseledd eller ingått avtalet av misstag finns det möjlighet att avtalet kan hävas. Ett exempel är om skojaren utgett sig för att vara någon annan när avtalet ingicks. En felaktig avtalsprocess – utan ett tydligt anbud, en offert på vad avtalet innebär och en tydlig accept – kan också ge dig rätt att häva avtalet.

2. Bestrid fakturan – om och om igen
När du definierat vad som gått fel med köpet är det dags att bestrida avtalet och eventuella fakturor. Det första steget är att skriva till företaget direkt och förklara hur du ser saken och varför du bestrider.

Ärendet kan sedan gå vidare till inkasso och Kronofogden om företaget vägrar ge med sig. I varje instans måste du bestrida avtalet och det är viktigt att du gör det via ett mejl, ett fax med kvitto eller ett REK-brev – det måste nämligen finnas en datumstämpel på ditt meddelande för att du inte ska hamna i Kronofogdens register.

3. Gå till rätten
Sista utvägen är att gå till rätten, men förmodligen slipper du det. Så här skriver Internetstiftelsen i Sverige:

Har du invänt mot ett felaktigt krav till företaget som skickat det, till inkasso och till Kronofogden, återstår bara för företaget att stämma dig i tingsrätten. Där måste de visa att det finns ett giltigt avtal. Förlorar du i rätten blir du skyldig att betala. Få oseriösa företag går dock så här långt.

Så gör du som privatperson

Privatpersoner har ett starkare skydd än företagare, bl.a. genom hårdare lagar i form av Konsumentköplagen, Avtalsvillkorslagen samt Distans- och hemförsäljningslagen. Dessutom har du möjlighet att få kostnadsfritt stöd från samhället.

Vad som är viktigt att tänka på är att du inte får ha börjat använda tjänsten eller produkten, för då försvinner ångerrätten. Att betala en faktura eller att logga in på tjänsten räknas som användning och ses som att du begärt att avtalet ska fullgöras.

Oavsett om du är företagare eller privatperson finns det alltså möjligheter för dig att häva avtal och få rätt mot teknikskojarna. Se bara till att vara tydlig med vad som är fel – och säg det till rätt personer.

Dela med dig av dina erfarenheter!

Skriv en kommentar

Jämför
  • Total (0)
Compare
0