En egen blogg till ditt företag är riktigt bra för att bygga upp och stärka ditt varumärke, rankas högre i sökmotorer och för att sprida din expertis och dela med dig av tips till dina nuvarande och blivande kunder.
Tidigare i år utsågs Loopia, Sveriges största webbhotell, till en av de 30 bästa företagsbloggarna i landet. Nedan delar de med sig av 3 tips till dig som också vill komma igång med en egen blogg till ditt företag.
Bestäm hur ofta du ska publicera nya inlägg, vilka ämnen du ska skriva om, hur du ska dra trafik till bloggen, i vilka kanaler inläggen ska spridas och vad besöket på bloggen ska leda läsaren till.
När du sammanfattat en plan för ditt bloggande är det dags att knåpa ihop inläggen. Tänk på att hålla dig till ämnen som mer eller mindre intresserar din målgrupp.
- Dina besökare är nyfikna på just din blogg på grund av att du har kunskap om ett visst område så vi rekommenderar att du håller dig till ämnen inom den bransch du verkar i, säger Jimmie Eriksson, VD, Loopia.
När du har publicerat ett antal blogginlägg kan du ta en titt på vilka inlägg som fått bäst spridning och flest klick med hjälp av något analysverktyg, t ex Google Analytics. Försök att hitta mönster som du lär dig av till framtida inlägg. Se också över var trafiken till din blogg kommer från, för att identifiera vilka kanaler som driver mest trafik till din blogg.
Starta din egen blogg till företaget med Loopia, dom erbjuder bland annat WordPress som är världens mest populära blogg- och hemsidesverktyg.
Innehåll