TechTag.se

Hur Fishline utformade sin framgångsrika webbutik

Hur Fishline utformade sin framgångsrika webbutik

Det är fortfarande viktigt att bygga upp en webbutik på rätt sätt från början och att fortsätta uppdatera den regelbundet. Det gäller för alla typer av webbutiker som vill bli ledande i branschen och det finns egentligen inga genvägar.

Här ska vi titta närmare på företaget Fishline som har blivit en av Sveriges ledande sportfiskebutiker sedan starten 2007. Det har de lyckats med genom att bygga upp sin fysiska butik i Upplands Väsby Bredden och sin webbutik på rätt sätt.

Vikten av utbud och beskrivningar

Fishline har förstått hur viktigt det är att erbjuda många olika varumärken och produkter. De lagerför de flesta stora varumärken inom sportfiske och för att se alla tillverkare, läs mer på Fishline.se där samtliga står listade tillsammans med en beskrivning om tillverkaren. Personer med specialintressen som till exempel sportfiske vet ofta vad de är ute efter och vilka märken de gillar.

Genom att ha ett stort utbud där tillverkare, produktnamn och kategorier står skrivet så kan Fishline få in alla sökord som deras kunder söker efter. Bra produktbeskrivningar är ett måste, både för att det ger mervärde för kunden och gör att de hittar rätt från sökmotorerna. De har även satsat på bra produktbilder som är tydliga och alltid med en vit bakgrund.

Aktiva på sociala medier

Företaget är aktiva på Instagram, Facebook och Youtube där de blandar erbjudanden och nya produkter i butiken med annat innehåll som intresserar deras målgrupp. De har till exempel vackra bilder på svenska fiskeplatser, fångstrapporter från kunder och bilder från den fysiska butiken.

På Youtube har de fokuserat på videoklipp som visar hur man binder olika fiskeflugor och de har kit för de olika flugorna i butiken. Varje videoklipp har en länk till det specifika kitet som används. Eftersom de laddar upp nytt innehåll regelbundet på sina sociala media-kanaler så lyckas de engagera sina kunder, samtidigt som det lockar nya kunder till butiken.

En blogg håller sidan uppdaterad

Förutom att alltid få in nya och existerande kunder genom sociala medier, så har de även satsat på att ha en aktiv blogg direkt på webbutiken. Det är ett gammalt beprövat knep som är utmärkt av många olika anledningar. Bloggen handlar om allt som rör sportfiske och ger därför information som är direkt intressant för sidans målgrupp.

Informationen gör att målgruppen besöker sidan bara för att läsa på bloggen och fler besökare ger mer säljmöjligheter. En bra blogg visar att webbutiken inte bara finns till för att sälja saker, utan att de faktiskt är experter på det område som de är verksamma inom. Dessutom rankar en sida högre hos sökmotorerna om den har mer textinnehåll, så en blogg öppnar upp möjligheten att fylla på med mer relevant text utöver produktbeskrivningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

dropmagnifier