Inget revolutionerande men det tål att sägas om och om igen, speciellt när din sajt börjar bli några år och fler människor blir inblandade är det lätt hänt att man tummar på kvalitet och kontroll. Mer info om Loopia hittar du här.
1. Läs igenom noga och strukturera innehållet
Språkliga slarvfel som särskrivningar, syftningsfel eller stavfel kan skada det första intrycket onödigt mycket. Förutom att korrekturläsa innehållet bör du också se till att informationen är korrekt och uppdaterad och att strukturen på sajten är logisk så att besökaren lätt hittar det den söker.
2. Dela med dig av något värdefullt
Istället för att enbart fokusera på att sälja rekommenderar vi att du istället delar med dig av tips, råd, idéer, etc för att öka trovärdigheten för ditt företag. Det kan i sig leda till att dina besökare blir lojala kunder, och alltså löna sig i längden.
3. Undvik spretigt innehåll
Håll dig till ett fåtal produktkategorier för att besökaren verkligen ska förstå vad ditt företag erbjuder. Om kunden vill kontakta dig för att få veta mer är det också viktigt att dina kontaktuppgifter är tydliga och lättillgängliga på sajten.
4. Lätta upp sajten med bilder och videos
Publicera beskrivande bilder och videos, istället för att enbart mata ut stora, långa textstycken som är tunga att ta sig igenom när du egentligen bara vill skapa en känsla som ger besökaren ett positivt intryck.
5. Håll webbdesignen professionell
Ju mindre rörig din sajt är, desto lättare är det för besökaren att bilda sig en uppfattning och ta ett eventuellt köpbeslut. Använd därför en stilren och enkel design med riktigt snygga, högupplösta produktbilder och använd samma design på hela sajten för att hålla den konsekvent.
Fler tips och podcast hittar du på Loopia-bloggen.
Innehåll