Om du vill börja med eller kanske redan jobbar med affiliatemarknadsföring är det mycket du måste kunna för att lyckas bli framgångsrik. Du behöver inte bara kunna skapa webbplatser som lockar besökare och ser legitima ut. Utan du måste även driva in besökare och få dem att klicka vidare på dina länkar. Här kommer en kort guide som kan hjälpa dig på vägen.
Om du inte syns i sökmotorerna så finns du helt enkelt inte och därför måste du kunna åtminstone grundläggande SEO när du vill jobba med affiliate.
Du kan lära dig mycket själv, men det rekommenderas att du går en kurs i SEO för att lära dig grunderna. När du har lärt dig grunderna kan du enkelt bygga på dina kunskaper genom egna studier och genom att helt enkelt testa dig fram. Lär dig till exempel hur du tar fram och analyserar nyckelord, skriver texter som rankar högt och följer upp hur sökorden fungerar.
En del inriktningar inom affiliate är rätt mättade, men det behöver inte betyda att du inte kan sticka ut och nå fram i bruset. Om du tänker lite utanför boxen kan du använda samma affiliatelänkar som många andra, men få in en annan typ av kunder som söker på andra sökord eller befinner sig på andra sociala medier.
Fundera på hur du kan hitta en ny vinkel för att få in besökare som inte alla andra har lyckats nå. Om du till exempel vill skapa en sida med länkar till låneföretag kan du kanske fokusera på hur studenter kan låna?
Som du redan vet kan du inte bara bygga en affiliatesida och vänta på att kunderna strömmar in. Marknadsföring är därför viktigt att lära dig redan från början. Det kan vara smart att välja en form av marknadsföring som du tror kan passa dig och din sida. Ett tips är att studera en kortare kurs om sökmotormarknadsföring (SEM) med fokus på Google Ads.
SEM innehåller även SEO, men fokuserar även på hur du kan använda Google för att annonsera och lättare hamna högt upp i sökplaceringen.
Om du redan använder en sociala media-plattform ofta kan det vara bra att marknadsföra din sida på den. Du kanske älskar att hänga på Instagram, Facebook eller TikTok?
Då kan du lära dig hur du marknadsför dig på just den plattformen, eftersom det kan vara mer givande att marknadsföra dig på en plattform du faktiskt förstår dig på. Dessutom har du nog en bättre idé om vad som fungerar och inte fungerar.
Innehåll