Att välja Woocommerce Tema

Om du ska starta en webbshop, och ha den på din egen sajt, är det ganska troligt att du kommer använda Woocommerce. Då måste du också ha ett tema, som inte är helt lätt att välja. Det finns ju tusentals där ute. Här kommer lite tips om vad du ska tänka på, rent funktionsmässigt för att få tag på bästa möjliga tema.

Alla sakerna här nedanför är saker jag själv lagt märke till och som gjort att jag inte valt ett visst tema, eller t o m leverantör eftersom dom tenderar att bygga sina teman på ett liknande sätt. Principerna gäller Shopify, Tictail eller någon annan.

  • Kategoribilderna måste länka till produkten – om det kommer upp ett förstoringglas för “quickview” är det okej, om du gillar funktionen, men vissa teman länkar inte bilden alls vilket är helt galet. Var klickar du när du vill titta på en produkt? Just det 🙂
  • Produktsidan ska vara, eller kunna ändras, till full width. Alltså utan sidebar. Detta helt enkelt för att du vill ha så få distraktioner på produktsidan som möjligt. Personligen skulle jag inte köpa ett tema som inte hade full sidbredd inställt som standard, eftersom jag då tror att dom inte vet vad dom håller på med alls… men det kanske är lite väl hårt 🙂
  • Är det snabbt? Oftast finns det en demo-funktion där du köper ditt tema. Kolla med ett verktyg, till exempel Pingdom Speed Test hur snabb sajten är. Det du framför allt ska kolla efter är storleken på CSS och Javascript. Laddar sidan många eller väldigt stora av den sortens filer kommer inte din shop vara bli onödigt långsam. Bilder kan vara väldigt stora men det är något du har mer kontroll över, tema-designers är inte direkt kända för att optimera bilder. Du ska självklart surfa runt själv också och se hur temat “känns”. Är det logiskt? Lättnavigerat? Snabbt?
  • Är temat responsivt / byggt för mobiler. 99% av alla teman är det, men det är ändå värt att testa. Förmodligen kommer över 50% av dina besökare använda en mobil eller padda. Enklaste sättet att testa är att ändra storlek på ditt browserfönster om du sitter på en PC/Mac. Om du kollar på din mobil lär du se direkt om sajten ser OK ut.
  • På produktsidan, finns det något över produktinformationen? En rubrik eller ett stor tom yta. Whitespace i all ära men om din produktinfo trycks ner för långt på sidan kommer du förlora sälj. Navigation och logga är självklart rimligt att det finns i sidhuvudet men det ska inte finnas så mycket mer än det.
  • Kontrasterande knappar. Du kan visserligen ändra på sånt ganska lätt, om du kan CSS, men det kan ändå vara en hint om hur mycket skaparna av temat är fokuserade på din försäljning kontra om dom är mer intresserade av att det ska vara snyggt. En vit “Lägg i korgen”-knapp på grå bakgrund är inte optimalt. Se till att knappen SYNS.

Så, nu har du en kort checklista av vad du bör tänka på när du väljer till Woocommerce-tema. Om du har andra tips, kommentera gärna här nedanför.

Dela med dig av dina erfarenheter!

Skriv en kommentar

Jämför
  • Total (0)
Compare
0