Vi handlar allt mer online. Redan 2017 kunde SCB konstatera att Sverige är ett av de länder i Europa med mest e-handel. Det finns en butik online för i stort sett vad som helst, och kunder förlitar sig på produktbeskrivningar för att förstå vad det är de handlar. På så vis är produktbeskrivningen en form av virtuell säljare i webbutiken.
Det här är en viktig fråga för den frilansskribent som ska skriva en bra produktbeskrivning. Och här kan vi faktiskt tänka lite som vi hade gjort i en vanlig butik. Den som handlar online har nämligen precis samma frågor som den som köper i en vanlig butik.
Det här är tre punkter som ger oss fantastiska ledtrådar till hur en produkttext kan fungera som en effektiv virtuell säljare och få fler att klicka på köpknappen.
Det är inte raketforskning, men om du tar en tur i webbutiker stöter du på gott om produktbeskrivningar som helt missar poängen med sin funktion. De kan vara fulla av en massa komplicerade detaljer.
Du måste vara CNC-operatör för att köpa en slipmaskin. Texten pladdrar på om en massa detaljer som inte ens är intressanta när du bara vill bli av med nästäppan. Och du förstår inte vilken produkt produkttexten egentligen handlar om. Den här säljaren hade fått sparken från en vanlig butik!
Med fokus på de viktigaste punkterna blir det lättare att skriva produkttexten som säljer. Precis vad som ska sägas beror på vad det är som ska säljas. Ljug fungerar inte. Men det är nästan alltid möjligt att belysa de punkter som kan göra skillnad och få kunden att bli positivt inställd och köpa.
Att följa de tre punkterna beskrivna ovan ger en bra plan och riktning för alla typer av produkttexter. Men det är klart att det är viktigt att skriva unika produktbeskrivningar. Ett tips är att se dessa texter som en verklig säljare.
Blunda och ställ frågorna som de potentiella kunderna ställer. Ge svaren, kort och koncist, i en produktbeskrivning som är lättläst. Voila, nu har du en duktig virtuell försäljare i din webbutik!
Innehåll